Klassiska sportbilar

iso-grifo-for-saleÄndå sedan bilen gjorde entré på marknaden för mer än 100 år sedan har det funnits en ambition att tillverka varianter som skulle vara lite snabbare och tuffare. Att tävla med bilar har det sedan starten funnits ett kontinuerligt intresse för, och nya rekord har satts och tillverkarna av bilar har använt detta som ett sätt att visa musklerna och göra reklam för sina bilar. De sportbilar som börjar få några år på nacken går under epitetet “klassiska” sportbilar och vad som räknas som klassiskt här beror lite på betraktaren. Detta är med andra ord något av en definitionsfråga.

Vad är en klassisk sportbil?

Ett tag var det stört omöjligt att prata om japanska bilar och klassiska sportbilar, men detta har ändrats. Anledningen till detta är att de japanska bilarna nu funnits i ganska många år och de sportiga modellerna från 80-talet räknas nu dit. Här kan man nu räkna in Toyotas modeller Celica och Supra, bilar som fick många fans från mitten av 80-talet och framåt. Nissans modeller 200 SX och 300 ZX räknas också hit.

Många av de riktiga fantasterna räknar dock bort de japanska sportbilarna och tycker att en riktig sportbil ska komma från Tyskland eller England. Från Tyskland kommer det numera klassiska märket Porsche, som har lång erfarenhet av sportbilar och diverse tävlingar. Porsche är besläktat med Volkswagen och byggdes från början som en sportigare variant av Bubblan; VW Beetle. Den klassiska Porschen har motorn bak, för optimal viktfördelning.

Från brittisk mark kommer prestigemärket Jaguar, som precis som Porsche har lång erfarenhet av att bygga sportbilar. Jaguarbilarna har figurerat i många filmer, bland annat filmerna om James Bond, och säkerligen byggt upp sin popularitet i samband med detta. Bilarna har en exklusiv framtoning och kombinerar både sport och komfort för att attrahera den som söker det lilla extra.